Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Poklady pana učitele a trenéra

     Partnera do života si většinou nevybíráme podle jeho povolání, ale podle úplně jiných měřítek. Jenže někdy se naším partnerem může stát člověk právě díky jeho povolání, i když třeba nepřímo, jako se to stalo mně.

     Když jsem po několikaměsíčním váhání konečně přijala pozvání na rande od urostlého a sympatického basketbalového trenéra mého syna, na žádnou vážnější známost jsem dva roky po rozvodu ani nepomýšlela. Ale jak příjemný večer ubíhal v zajímavém rozhovoru plném souznění, začala jsem být nervózní. Věděla jsem, že dojde na osudnou otázku o mých dětech, a naše první rande zůstane zároveň tím posledním. Nakonec jsem to nevydržela, a uprostřed debaty o politice a Evropě jsem naprosto nelogicky plácla: "Já mám kromě syna ještě dvě dcery..."
     Jen se usmál: "To já přece dávno vím, a líbí se mi, jak to s nimi sama zvládáte..."
     Co se stalo? Kde je náhlé zblednutí, koktání a úprk? Kde je šok a blekotání o důležité schůzce, na kterou úplně zapomněl? Vysvětlení se mi dostalo okamžitě: "Tři děti jsou bezva, i když já jsem zvyklý jich mít kolem sebe denně nejmíň třicet..." No jo, statečný učitel! A statečným zůstal dodnes, během dalších téměř sedmi let, a to i po narození čtvrtého potomka...
     Mít v rodině učitele je skvělá věc. Vlastní dospívající mládež vám nemůže o ničem ve škole věšet bulíky na nos. A navíc, všechny kolegy znáte osobně, takže se o každém průšvihu svých dětí dozvíte dřív, než provinilec dorazí domů a stačí si vymyslet nějakou výmluvu. Horší ale je, když zjistíte, jak rychle ztrácíte soukromí. Trvalo mi nějakou dobu, než jsem si zvykla na telefonáty v jedenáct hodin večer, kdy si Billy vzpomněl na zítřejší test, ale zapomněl, z čeho bude, a tak logicky volá svému kantorovi domů, aby si s ním o testu popovídal. V sobotu v šest ráno opět zvoní telefon, a na druhém konci je pro změnu Rachel, která aktivně dorazila na ranní trénink přespolního běhu, kde nikdo není, neboť si nepřečetla rozvrh, že začátek byl dnes posunut až na sedmou hodinu. A to ani nemluvím o manželových narozeninách, kdy se nám ve dveřích objevilo dvacet výrostků - gratulantů s malým dortíkem, aby nám několik hodin okupovali celý barák a snědli kromě našeho velkého dortu i tři velké pizzy, které jsme zrovna neprozřetelně objednali. Však víte, žaludky dospívající mládeže postrádají dno...
    Na osobní vztahy s "naší mládeží" jsem si již dávno zvykla a vůbec mě nepřekvapí, když mě během jednoho nákupu v obchodě postupně zastaví patnáct lidí: "Paní O'Toole, jak se vede malému synkovi po operaci? Přijdete v úterý na třídní schůzky? Budete na sobotním zápase?" "Bezva, přijdu, určitě budu." Sakra, zase jsem zapomněla koupit vajíčka!
     Největší poklad má můj muž na polici v šatně. Jedná se o velkou krabici z umělé hmoty, plnou fotek, přáníček, pohledů i dopisů od stávajících i minulých studentů. Nikdy bych nevěřila, kolik se mu jich za ta léta nahromadilo, a jak zajímavé vzkazy tam lze najít. S jeho laskavým svolením jich tu pár pro příklad uvedu:
     "Vážený pane O'Toole, z celého srdce děkuji za čas a trpělivost, který jste mi věnoval, abych úspěšně složil zkoušky na univerzitu."
     "Děkuji Vám, že jste ve mně vzbudil zájem o biologii, právě jsem byla přijata na lékařskou fakultu."
     "Děkuji Vám za Vaše tvrdé tréninky, díky kterým jsem se umístil na státních závodech a získal stipendium."
     "Máme Vás moc rádi, jste skvělý učitel."
     "Vážím si toho, že jste vždy vyslechl mé problémy a pomohl mi s nimi."
     Jedno z nejdůležitějších je ale asi malé, nenápadné přáníčko od dnes již dospělého studenta:
     "Nikdy nezapomenu, jak moc jste mi pomohl a změnil můj život. Scott."
     Na Scotta se já pamatuji jen matně, ale vím, že to byl jeden z místních grázlíků, věčně v průšvihu. V šestnácti pil, kouřil, experimentoval s drogami a toulal se po nocích s partou podobných flákačů. Rodiče ani škola s ním nedokázali dlouho hnout, a navíc se ho rodina snažila omlouvat. Scott se totiž změnil po tragické smrti svého staršího bratrance, se kterým vyrůstal, a kterého zabil autem opilý řidič. Můj muž se po domluvě s ředitelkou školy na Scotta zaměřil. Nalákal ho do oddílu lehké atletiky a pomohl mu zapadnout do party sportovců. Každý den před začátkem školy věnoval půlhodinu doučování nejen Scottovi, ale i ostatním, kteří se ocitli ve studiu pozadu, což ostatně dělá dodnes. Kluk vše postupně dohnal, a parta bláznivých atletů vytlačila partu grázlíků ze Scottova života. Samozřejmě, že bez pomoci ostatních kluků by to nebylo možné, ale ani bez zájmu, času a trpělivosti jeho učitele a trenéra. A milý Scott nakonec vystudoval a oženil se, ale nikdy nezapomene mému muži každý rok poslat alespoň přání k Vánocům.
     Na menším městě, život s učitelem a trenérem je pestrý a rozvrh nabitý. A hlavně určitě není nudný. Když si vyrazíme do hezké restaurace na romantickou večeři při svíčkách, servírka je bývalá studentka, kuchař bývalý student, a u vedlejšího stolu sedí rodiče současných studentů, takže hádejte, o čem se celý večer mluví místo romantického žvatlání? Ale já si nestěžuji, ani náhodou. Samotné žvatlání by mě asi přestalo brzy bavit, takhle alespoň nikdy nevím, co mě čeká, a má to i své výhody. Jako když mě třeba před časem zastavil šerifův pomocník za rychlejší jízdu. Přistoupil s vážným výrazem k mému okénku, a když se na mně podíval, usmál se od ucha k uchu:
     "Dobrý den, paní O'Toole, kampak dnes tak pospícháte?"
     "Na basketbalový zápas, zdržela jsem se v práci, Jeffrey. Hrajeme proti Mustangům."
     "No tak to jeďte, ať to stihnete. A pozdravujte trenéra!"

 

 


 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Pavlina OToole | čtvrtek 2.10.2008 20:45 | karma článku: 27,95 | přečteno: 2358x
  • Další články autora

Pavlina OToole

Pan prezident asi nemá angličtinu rád

Když jsem v neděli večer zhlédla záznam z čínského studia během prezidentovy návštěvy a pak si poslechla i záznam Hovorů z Lán, poléval mě místy studený pot z jeho výslovnosti, z nesrozumitelného povídání, ale zejména pak při jeho svérázném překladu z angličtiny do mateřského jazyka. Ráda bych mu nejen vysvětlila, v čem dělá chyby a v čem se mýlí, ale navrhla bych mu i rozumné řešení.

4.11.2014 v 2:36 | Karma: 48,84 | Přečteno: 90952x | Diskuse| Politika

Pavlina OToole

Asi tomu rasismu špatně rozumím...

28. srpna uplyne padesát a jeden rok ode dne, kdy Martin Luther King Jr. přednesl ve Washingtonu svůj projev, který je znám pod názvem „Mám sen“. Jedna věta v jeho projevu mi utkvěla v hlavě obzvlášť výrazně: „Mám sen, že jednou budou mé čtyři děti žít v zemi, kde budou souzeny ne podle barvy jejich kůže, ale podle jejich charakteru.“ Přiznám se, že mám tu větu moc ráda a že s ní naprosto souhlasím. Každý z nás by měl být posuzován dle našich skutků a ne dle příslušenství k nějaké skupině, která je nám navíc dána geneticky.

27.8.2014 v 2:32 | Karma: 38,74 | Přečteno: 3910x | Diskuse| Politika

Pavlina OToole

Potravinové lístky aneb sociální dávky v USA

Kolega Roman Šebl včera uveřejnil svůj blog s názvem „47,6 miliónů Američanů pobírá potravinové lístky“, který mě svým tématem zaujal. Přiznám se, že mě ale nemile překvapily základní neznalosti autora k tématu, o kterém s takovým zápalem píše. Vzhledem k tomu, že jsem v českém tisku zaznamenala nejeden článek či blog na téma "Food Stamps", a prakticky vždy se jednalo o velmi zjednodušené a jednostranné informace, ráda bych českým čtenářům přiblížila, co to jsou potravinové lístky, k čemu slouží, kdo je od státu dostává a jak jsou zneužívány.

20.2.2014 v 3:29 | Karma: 34,24 | Přečteno: 6228x | Diskuse| Ekonomika

Pavlina OToole

Ze zákulisí voleb na prvním stupni ZŠ

Náš Kevin se rozhodl, že se stane prezidentem, když mu byly tři roky. Nastoupil totiž právě do školky, ve které se kromě s novými kamarády, školním řádem a nepříliš oblíbenou ústavní stravou seznámil i s úlomky americké historie. Největší dojem na něj udělal první americký prezident, George Washington, a malý Kevin se stal nejen jeho velikým obdivovatelem, ale vzal si také do hlavy, že bude i jeho úspěšným následovníkem.

23.10.2013 v 15:20 | Karma: 18,34 | Přečteno: 1108x | Diskuse| Politika

Pavlina OToole

Křik týraného člověka

Paní Irena Fuchsová napsala blog s názvem „Týrané ženy, týraní muži – musíte křičet!“, ve kterém popisuje situaci, které byla svědkem. Viděla na vlastní oči fyzické napadení ženy jejím manželem, a nyní doufá, že se jí žena ozve a ona jí poradí. Poradí jí jednu věc, že musí křičet.

4.2.2013 v 2:05 | Karma: 35,26 | Přečteno: 3878x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Ve Vatikánu zadrželi českého faráře s pistolí, noži a šroubovákem

6. května 2024  9:51,  aktualizováno  11:25

Při vstupu do Vatikánu policie o víkendu zadržela faráře z České republiky, který měl u sebe v...

Začátek týdne bude oblačný s bouřkami. Slunce se vrátí ve středu

6. května 2024  6:23,  aktualizováno  11:22

Zataženo až oblačno vydrží na většině míst v Česku až do poloviny týdne. Česku se nevyhne ani déšť,...

Divočáci v lese hledali potravu, ze země vyhrabali nevybuchlou munici

6. května 2024  11:14

Neobvyklé nálezce měla munice z druhé světové války, která desítky let zůstávala pod zemí v lese u...

Motorkáři adorující Putina míří k hrobům sovětských vojáků v Praze

6. května 2024,  aktualizováno  11:11

Přímý přenos Motorkáři z Night MC Europe, odnože ruského motorkářského klubu Noční vlci, míří na pražské...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 64
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 5739x
Mám ráda děti, lidi, zvířata, přírodu a život, i když možná ne přesně v tomto pořadí. Snažím se dívat na sebe i svět kolem s úsměvem a nadhledem. Dělám, co mě hrozně baví, a doufám, že mi to tak vydrží.
...

Čas Robinsonů
A Time to Cast Off
...


geovisite