Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Malý velký bratříček Karel

     Ať se snažím, jak se snažím, na tu hroznou noc před čtyřiceti lety si nepamatuji. Byla jsem mrně v kočárku, a jen z vyprávění své mamky vím, že když mě to ráno vezla k babičce, na nároží stáli dva ruští vojáci a mířili na nás samopaly. Při pohledu na batole prý rozpačitě sklopili hlavy i zbraně, a jen se tiše dívali do země. Stud, svědomí nebo myšlenka na vlastní děti? Kdo ví...

Bratricek Karel Kryl

     Díky absenci vzpomínek jsem vyrůstala ve sladké nevědomosti dost dlouho. Občas jsem zahlédla nějakou tu ruskou vojenskou kolonu, ale nijak hluboce jsem nad tím nepřemýšlela. Prostě tu zase jeli vojáci. Občas jsem zaslechla své rodiče či příbuzné říci narážku na "ten osmašedesátý", ale poté jsme my děti byly buď poslány si hrát nebo na kutě, podle denní či noční doby, takže jsem se opět nic nedozvěděla. Vše se ale změnilo, když mi bylo asi deset let.
     Každé ráno jsem se vypravovala do školy s mladším bratrem a vodila ho do školky, neboť naši rodiče dojížděli a odcházeli z domova daleko dříve. Připravovala jsem nám každý den snídani a poslouchala rádio. Jenže, jak pamětníci jistě vědí, co se asi tak dalo poslouchat v rádiu v sedm ráno v sedmdesátých letech - já toužila po písničkách a pořádné hudbě, ne po zprávách. A tak jsem vytáhla našich kazeťák a pátrala po nějaké dobré kazetě. A našla jsem tu opravdu nejlepší! Byla až na samém dně skříňky, bez obalu, bez nadpisu. Samozřejmě jsem si ji hned pustila, a z kazeťáku se ozval kouzelný hlas Karla Kryla s písničkou "Bratříčku, zavírej vrátka". Nevím, proč mě tak vzala za srdce. Bylo mi deset let, o okupaci jsem neměla žádné ponětí, a přesto jsem jí rozuměla. I těm dalším, co následovaly - "Veličenstvo kat", "Salome" i "Anděl". A tak bráškovi a mně Karel zpíval od toho dne k snídani každé ráno po dobu několika měsíců.
     Ale všechno hezké jednou končí. Mamku si pozvala do školky paní ředitelka, a taktně ji upozornila, že si můj malý brácha mezi dětmi vesele prozpěvuje "Bratříčka". Mamka hned věděla, kolik uhodilo, a ten večer mi veselo nebylo. Kazeta mi byla odebrána a i pohlavek jsem od táty dostala - za tu revizi ve skříňce. Ale to nejhorší mě teprve čekalo, rodiče si se mnou sedli a vysvětlili mi ruskou okupaci a proč nemůžeme ty hezké písničky nikde zpívat. Myslím si, že ten den skončilo mé bezstarostné dětství. Zjistila jsem, že žiji za železnou mříží, v zemi, která byla okupovaná a nesmělo se o tom ani mluvit ani zpívat. Všude kolem mi lhali - ve škole, v televizi, v novinách i časopisech, a já jsem po celou dobu nic netušila. A tak jsem přestala věřit téměř všemu. Na rodiče jsem se ale nezlobila, ti mi nikdy v ničem nelhali, ale zřejmě mě chtěli chránit a mysleli si, že na vysvětlení a pravdu jsem asi ještě byla malá.
     Když jsem později v pubertě opět narazila na Krylovy písničky, jako by se ve mně něco probudilo. Měla jsem k němu důvěru, protože to byl on, kdo byl upřímný, když ostatní lhali. Poslouchala jsem ho na Svobodné Evropě, sháněla jeho desky, a nechala si od prvních nápadníků zpívat a hrát jeho novinky. Karel Kryl se pro mně stal symbolem svobody a pravdy. Možná jsem si ho i trochu zidealizovala. Myslela jsem si dlouho, že je mladší, vyšší i pohlednější. Ale když jsem ho viděla poprvé zpívat na Václaváku v zimě roku 1990, vůbec mě nezklamal, neboť stále zpíval z celého svého velkého srdce, a stále byl a vždy pro mně bude velkým bratříčkem, který nám dokázal ukázat světlo ve tmě...
     Ne, na okupaci před 40 lety si vážně nepamatuji. Nepamatuji si na tanky ani vojáky, nepamatuji si na hluk ani na jediný výstřel. Ale když si pustím Karla Kryla a jeho "Bratříčka", něco ve mně ví a pamatuje si...

     Bratříčku Karle Kryle, mé myšlenky dnes budou patřit i tvé památce...

http://www.youtube.com/watch?v=DJ4WO7fanT4&feature=related

Autor: Pavlina OToole | čtvrtek 21.8.2008 5:00 | karma článku: 35,23 | přečteno: 4347x
  • Další články autora

Pavlina OToole

Pan prezident asi nemá angličtinu rád

Když jsem v neděli večer zhlédla záznam z čínského studia během prezidentovy návštěvy a pak si poslechla i záznam Hovorů z Lán, poléval mě místy studený pot z jeho výslovnosti, z nesrozumitelného povídání, ale zejména pak při jeho svérázném překladu z angličtiny do mateřského jazyka. Ráda bych mu nejen vysvětlila, v čem dělá chyby a v čem se mýlí, ale navrhla bych mu i rozumné řešení.

4.11.2014 v 2:36 | Karma: 48,84 | Přečteno: 90952x | Diskuse| Politika

Pavlina OToole

Asi tomu rasismu špatně rozumím...

28. srpna uplyne padesát a jeden rok ode dne, kdy Martin Luther King Jr. přednesl ve Washingtonu svůj projev, který je znám pod názvem „Mám sen“. Jedna věta v jeho projevu mi utkvěla v hlavě obzvlášť výrazně: „Mám sen, že jednou budou mé čtyři děti žít v zemi, kde budou souzeny ne podle barvy jejich kůže, ale podle jejich charakteru.“ Přiznám se, že mám tu větu moc ráda a že s ní naprosto souhlasím. Každý z nás by měl být posuzován dle našich skutků a ne dle příslušenství k nějaké skupině, která je nám navíc dána geneticky.

27.8.2014 v 2:32 | Karma: 38,74 | Přečteno: 3910x | Diskuse| Politika

Pavlina OToole

Potravinové lístky aneb sociální dávky v USA

Kolega Roman Šebl včera uveřejnil svůj blog s názvem „47,6 miliónů Američanů pobírá potravinové lístky“, který mě svým tématem zaujal. Přiznám se, že mě ale nemile překvapily základní neznalosti autora k tématu, o kterém s takovým zápalem píše. Vzhledem k tomu, že jsem v českém tisku zaznamenala nejeden článek či blog na téma "Food Stamps", a prakticky vždy se jednalo o velmi zjednodušené a jednostranné informace, ráda bych českým čtenářům přiblížila, co to jsou potravinové lístky, k čemu slouží, kdo je od státu dostává a jak jsou zneužívány.

20.2.2014 v 3:29 | Karma: 34,24 | Přečteno: 6224x | Diskuse| Ekonomika

Pavlina OToole

Ze zákulisí voleb na prvním stupni ZŠ

Náš Kevin se rozhodl, že se stane prezidentem, když mu byly tři roky. Nastoupil totiž právě do školky, ve které se kromě s novými kamarády, školním řádem a nepříliš oblíbenou ústavní stravou seznámil i s úlomky americké historie. Největší dojem na něj udělal první americký prezident, George Washington, a malý Kevin se stal nejen jeho velikým obdivovatelem, ale vzal si také do hlavy, že bude i jeho úspěšným následovníkem.

23.10.2013 v 15:20 | Karma: 18,34 | Přečteno: 1108x | Diskuse| Politika

Pavlina OToole

Křik týraného člověka

Paní Irena Fuchsová napsala blog s názvem „Týrané ženy, týraní muži – musíte křičet!“, ve kterém popisuje situaci, které byla svědkem. Viděla na vlastní oči fyzické napadení ženy jejím manželem, a nyní doufá, že se jí žena ozve a ona jí poradí. Poradí jí jednu věc, že musí křičet.

4.2.2013 v 2:05 | Karma: 35,26 | Přečteno: 3878x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky

1. května 2024  22:26

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

Řidič Porsche srazil ve Vysočanech ženu s kočárkem, ta utrpěla vážná zranění

1. května 2024  20:36

V pražských Vysočanech sjel řidič automobilu ze silnice a srazil ženu s kočárkem. Podle mluvčího...

Školák měl v osmi letech dvě mrtvice. Nemocných dětí od covidu přibývá

1. května 2024

Premium Netušili jsme, že mrtvici mohou dostat i děti, říkají rodiče těch, které to zažily. Některé dokonce...

AURES Holdings a.s.
PRACOVNÍK PODPORY PRODEJE (A12500)

AURES Holdings a.s.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 30 000 - 32 000 Kč

  • Počet článků 64
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 5739x
Mám ráda děti, lidi, zvířata, přírodu a život, i když možná ne přesně v tomto pořadí. Snažím se dívat na sebe i svět kolem s úsměvem a nadhledem. Dělám, co mě hrozně baví, a doufám, že mi to tak vydrží.
...

Čas Robinsonů
A Time to Cast Off
...


geovisite