Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kovbojský oblek a vzácná příležitost

    To, že můj pětiletý synek sdílí geny se slavným Buffalo Billem, se v něm opravdu nezapře. Od té doby, co začal trošku rozum brát, touží se stát kovbojem. Tedy, samozřejmě, když nepočítám ty chvíle, kdy chce být pilotem jako byl jeho dědeček, nebo badatelem vesmíru jako je jeho starší bratr, či fotografem žraloků jako byl kdysi jeho tatínek a šikovným malířem jako je jeho nejstarší sestra. Je kouzelné sledovat malé dítě, které samo v sebe věří, čím vším může jednou být.

Byron Wolfe: Cowboy s lasem

    Sen stát se kovbojem ale zatím přežívá nejdéle. Sotva se synek naučil chodit, začal pravidelně navštěvovat mou šatnu, kde mi vytahoval z šatů pásky, aby je po nás nadšeně házel. Nejen náš chudák pes, ale i kočka spolu s dalšími zvířaty z celého okolí, domácími i lesními, by mohli vyprávět, kolikrát a jak se na poslední chvíli zachránili před osedláním či letícím lasem. A to už vůbec nemluvím o těch okamžicích, kdy se nám za zády ozve výstřel z koltu od opasku proklatě nízko u pasu, při kterém svorně povyskočí nepřipravený člověk i zvířátko. Naše nefalšované leknutí samozřejmé přivodí radostný smích a je jen povzbuzením do dalších lumpáren.
     Každý si asi dovede představit, jak ohromné nadšení následovalo po otevření ohromného balíku, který k nám dorazil od milujících prarodičů jednu sobotu, a který obsahoval krásný nový kovbojský oblek pro našeho budoucího kovboje. S ohromným úsměvem a hlasitými výkřiky radosti postupně vyndaval z krabice vše potřebné: černý klobouk s bílou stuhou, zářivě žlutou košili, úzké džíny s širokým opaskem a ohromnou přezkou, a samozřejmě i vysoké, krásně vyzdobené kovbojské boty! Prostě nádhera.
     Synek se samozřejmě okamžitě převlékl do kovbojského, a po prvotním nadšeném poskakování po domě, byl připraven vyrazit mezi lidi - nebo alespoň mezi zvířata na zahradu. Zastavila jsem ho. Nový oblek byl určen hlavně až na následující víkend, kdy jsme jeli na návštěvu ranče mezi opravdové kovboje, a nechtěla jsem, aby si ho předčasně ušpinil nebo dokonce poničil:
     "Počkej, na zahradu takhle nemůžeš!"
     "Proč ne? Musím si ho přece vyzkoušet!" udiveně se na mně podíval těma velkýma očima, a s vážným výrazem v obličeji čekal na odpověď.
     Proč? Proč nemůže běhat a hrát si? Na jazyku jsem měla logickou odpověď o svátečnosti nového obleku, ale včas jsem se zarazila. Při pomyšlení na "speciální příležitost" jsem si vzpomněla na Aubrey a na příhodu, kterou mi před lety vyprávěla...
     S Aubrey mě před lety seznámila moje kamarádka Tammy. Je to velmi aktivní ženská, která je věčně v pohybu a z žádného dne nepromarní snad ani minutu. Je dětská psycholožka a pracuje převážně s mládeží, která se dostane do problémů, a svůj volný čas věnuje charitám, se kterými procestovala snad celý svět. Vždy má po ruce desítky zajímavých příběhů, kterými nás neúnavně bombarduje, když se občas sejdeme na její verandě u skleničky margarity.
     Při mé první a naprosto neformální návštěvě, Aubrey nám naservírovala margaritu v nádherných broušených, pozlacených skleničkách, a malé občerstvení na krásných, porcelánových tácech. Byla jsem vážně překvapená, zejména v Americe, kde je většina lidí zvyklá servírovat hlavně na umělé hmotě. Aubrey se na mé viditelné překvapení jen usmála:
     "Líbí se ti mé nádobí?"
     "Určitě, je moc krásné, jen se trošku divím, že nám v něm servíruješ, a navíc zde, na verandě. Lidé si většinou schovávají krásné skleničky a porcelán jen na vzácné příležitosti jako jsou svátky."
     "Hm, a jaká je vzácnější příležitost, než hezké posezení s přáteli?" zeptala se s úsměvem.
     Tou otázkou mě dostala, samozřejmě. Nevěděla jsem, co odpovědět, abych nevypadala ještě hloupěji, než jsem si připadala...
     "Nic si z toho nedělej, taky jsem to dříve viděla jinak," mrkla na mně.
     "Před lety jsem ale změnila názor. Zemřela mi maminka, na rakovinu prsa. Byla ještě mladá, a ani ve snu by mě nenapadlo, že odejde tak brzy. Bylo to hrozně těžké, byla jsem studentkou a domů jsem jezdila jen o prázdninách. Když maminka umírala, přerušila jsem studium a přijela pomoci tátovi se o ni starat. Když měla lepší dny, dlouze jsme si povídaly - o rodině, o životě, o lidech. Moc litovala věcí, které v životě nestihla nebo kterých si nikdy neužila. Jednou mě požádala, abych otevřela její šatnu, a vyndala krásné, černé šaty. Byla na nich ještě i zažloutlá cedulka s cenou. Ty šaty si koupila před mnoha lety na svatební cestě v Paříži a tak moc se jí líbily, že si je schovávala na "vzácnou příležitost". Jenže do roka otěhotněla, pak podruhé, potřetí... Do šatů se už nikdy nevešla... Smutně se na mně usmála a zeptala se mě, jestli bych jí pomohla si je ještě jednou vyzkoušet. Vyhublé těžkou nemocí a agresivní chemoterapií, šaty jí konečně krásně padly. Je jen velká škoda, že se ta "vzácná příležitost" přihodila až těsně před její smrtí..."
     Aubrey se odmlčela, a všem nám svorně tekly po tvářích slzy jako hráchy.
     "Ale no tak, holky, nebrečte!" houkla na nás Aubrey. "To by si mamka nepřála. Jediné, co mi chtěla říct bylo, abych nečekala na žádné "vzácné příležitosti", protože prostě každý hezký den je taková příležitost! A tak si připijme na zdraví a na dnešní příležitost být spolu těmi krásnými skleničkami!"
     Aubrey se nemýlila. Její maminka nebyla sama, která něco odkládala v očekávání, kterého se nikdy nedočkala. Také si pamatuji plnou skříň svátečních šatů mé babičky, ve kterých jsem ji nikdy neviděla. Nebo plný přádelník nového povlečení mé tety, která nás také opustila v mladém věku. Ale nemusí se ani jednat o to nejhorší, někdy jde i o změny v běžném životě, díky kterým nám něco unikne! Pamatuji se, jak jsem ty nehezčí oblečky a šatičky pro své děti, když byly maličké, také schovávala na "sváteční chvíle". Bílé krajkové šatičky na sobě měla má nejstarší dcerka jen jednou, protože mi žádná příležitost nepřipadala dostatečně důležitá! Když nad tím tak přemýšlím, každé z mých dětí vyrostlo dřív, než jsem je stačila víc než jednou navléknout do těch nejroztomilejších oblečků! A o mých vlastních věcech radši ani nemluvě. Jsem tvor velmi spořivý, a tak plno krásných svatebních darů stále leží pečlivě uloženo v domě mých rodičů, čekajících na co? Musím našim zavolat a požádat je, ať to vše buď používají nebo dají mému bratrovi... A moje šatna? Naprostá škoda mluvit. Kostýmky, šaty i boty, které jsem tak nadšeně výhodně nakoupila, abych je nikdy nenosila! Porcelán, který mám vystavený, ale nikdy nepoužívám. A takto bych mohla pokračovat donekonečna. Ještě, že alespoň ty knížky čtu dřív, než z nich vyprchá vůně tiskařské barvy!
     Rychle jsem se ze vzpomínek a zamyšlení vrátila do přítomnosti. Synek stál na stejném místě přede mnou a trpělivě čekal na mou odpověď. Proč si vlastně nesmí jít hrát na zahradu v novém obleku?
     "No protože..." rychle hledám tu správnou odpověď. A konečně jsem ji našla!
     "... protože musíš počkat na mně, než se také převléknu!"
     Souhlasně přikývl a opřel se o dveře, zatímco já jsem se běžela nahoru do šatny převléknout.
     Když jsem po chvíli sešla zpět dolů v krajkových červených šatech a botech na vysokém podpadku, otevřel mi dveře, smekl svůj kovbojský klobouk, položil si ho na hruď a uklonil se:
     "Tudy, madam!" řekl důrazně vysokým hláskem, který ale najednou zněl téměř mužně. Vlepila jsem mu velkou pusu na tvář, a vyrazili jsme společně na zahradu užívat si naší vzácné příležitosti a zároveň šokovat okolní lesní zvířectvo...


Přeji všem krásný den,

Pavlína O'Toole

Autor: Pavlina OToole | středa 10.6.2009 6:50 | karma článku: 25,10 | přečteno: 2793x
  • Další články autora

Pavlina OToole

Pan prezident asi nemá angličtinu rád

Když jsem v neděli večer zhlédla záznam z čínského studia během prezidentovy návštěvy a pak si poslechla i záznam Hovorů z Lán, poléval mě místy studený pot z jeho výslovnosti, z nesrozumitelného povídání, ale zejména pak při jeho svérázném překladu z angličtiny do mateřského jazyka. Ráda bych mu nejen vysvětlila, v čem dělá chyby a v čem se mýlí, ale navrhla bych mu i rozumné řešení.

4.11.2014 v 2:36 | Karma: 48,84 | Přečteno: 90949x | Diskuse| Politika

Pavlina OToole

Asi tomu rasismu špatně rozumím...

28. srpna uplyne padesát a jeden rok ode dne, kdy Martin Luther King Jr. přednesl ve Washingtonu svůj projev, který je znám pod názvem „Mám sen“. Jedna věta v jeho projevu mi utkvěla v hlavě obzvlášť výrazně: „Mám sen, že jednou budou mé čtyři děti žít v zemi, kde budou souzeny ne podle barvy jejich kůže, ale podle jejich charakteru.“ Přiznám se, že mám tu větu moc ráda a že s ní naprosto souhlasím. Každý z nás by měl být posuzován dle našich skutků a ne dle příslušenství k nějaké skupině, která je nám navíc dána geneticky.

27.8.2014 v 2:32 | Karma: 38,74 | Přečteno: 3910x | Diskuse| Politika

Pavlina OToole

Potravinové lístky aneb sociální dávky v USA

Kolega Roman Šebl včera uveřejnil svůj blog s názvem „47,6 miliónů Američanů pobírá potravinové lístky“, který mě svým tématem zaujal. Přiznám se, že mě ale nemile překvapily základní neznalosti autora k tématu, o kterém s takovým zápalem píše. Vzhledem k tomu, že jsem v českém tisku zaznamenala nejeden článek či blog na téma "Food Stamps", a prakticky vždy se jednalo o velmi zjednodušené a jednostranné informace, ráda bych českým čtenářům přiblížila, co to jsou potravinové lístky, k čemu slouží, kdo je od státu dostává a jak jsou zneužívány.

20.2.2014 v 3:29 | Karma: 34,24 | Přečteno: 6224x | Diskuse| Ekonomika

Pavlina OToole

Ze zákulisí voleb na prvním stupni ZŠ

Náš Kevin se rozhodl, že se stane prezidentem, když mu byly tři roky. Nastoupil totiž právě do školky, ve které se kromě s novými kamarády, školním řádem a nepříliš oblíbenou ústavní stravou seznámil i s úlomky americké historie. Největší dojem na něj udělal první americký prezident, George Washington, a malý Kevin se stal nejen jeho velikým obdivovatelem, ale vzal si také do hlavy, že bude i jeho úspěšným následovníkem.

23.10.2013 v 15:20 | Karma: 18,34 | Přečteno: 1108x | Diskuse| Politika

Pavlina OToole

Křik týraného člověka

Paní Irena Fuchsová napsala blog s názvem „Týrané ženy, týraní muži – musíte křičet!“, ve kterém popisuje situaci, které byla svědkem. Viděla na vlastní oči fyzické napadení ženy jejím manželem, a nyní doufá, že se jí žena ozve a ona jí poradí. Poradí jí jednu věc, že musí křičet.

4.2.2013 v 2:05 | Karma: 35,26 | Přečteno: 3878x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

  • Počet článků 64
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 5739x
Mám ráda děti, lidi, zvířata, přírodu a život, i když možná ne přesně v tomto pořadí. Snažím se dívat na sebe i svět kolem s úsměvem a nadhledem. Dělám, co mě hrozně baví, a doufám, že mi to tak vydrží.
...

Čas Robinsonů
A Time to Cast Off
...


geovisite